चाणक्य नीति
चाणक्य
(कौटिल्य)
वह राजनीति की बिसात की टेढ़ी-मेढ़ी चालों का खिलाड़ी था, उसके लिए सुख-बैभव, पद महत्वपूर्ण नहीं थे, महत्वपूर्ण था अपने देश का अखंड गौरव I
प्रथम अध्याय
प्रणम्य शिरसा विष्णुं त्रैलोक्याधिपतिं
प्रभुम् I
नानाशासत्रोद्धृतं
वक्ष्ये राजनीतिसमुच्चयम् II१II
अर्थ-
मैं तीनों लोकों के अधिपति सर्वशक्तिमान सर्वव्यापक श्री विष्णु के चरणों में शीश
को झुकाकर प्रणाम करता हूँ I इसके पश्चात मैं जन कल्याण हेतु अनेक शास्त्रों से
एकत्रित किए गए राजनीती ज्ञान का वर्णन करता हूँ I
अधीत्येदं यथाशास्त्रं नरो जानाति सत्तमः I
धर्मोपदेशविख्यातं कार्याअकार्यं शुभाऽशुभम्
II२II
अर्थ-
श्रेष्ठ मनुष्य, इस शाष्त्र को पढ़कर यह बात अच्छी तरह जान जाएंगे कि वेद आदि
धर्मशास्त्रों के अनुसार कौन से कार्य करने के योग्य हैं और कौन से अयोग्य ?
क्या शुभ है और क्या अशुभ ?
तदहं सम्प्रवक्ष्यामि लोकानां हितकाम्यया I
येन विज्ञानमात्रेण सर्वज्ञत्वं प्रपद्यते
II३II
अर्थ- अब मैं मनुष्य की भलाई की इच्छा से
राजनीति के उन गूढ़ रहस्यों का वर्णन करूंगा जिन्हें जानकर मनुष्य अपने-आपको
सर्वज्ञ समझ सकता है I
मूर्खशिष्योपदेशेन दुष्टस्त्रीभरणेन च I
दुःखितैः सम्प्रयोगेण पण्डितोऽप्यवसीदित II४II
अर्थ-
मूर्ख शिष्य को उपदेश देने, दुष्ट और व्यभिचारिणी स्त्री का भरण- पोषण करने
तथा दुःखी व्यक्ति के साथ व्यवहार रखने से बुद्धिमान व्यक्ति को भी कष्ट उठाना
पड़ता है I
दुष्टा भार्या शठं मित्रं भृत्यश्चोत्तरदायकः I
ससर्पे च गृहे वासो मृत्युरेव न संयशः II५II
अर्थ-
जिस व्यक्ति की पत्नी दुष्ट हो, जिसके मित्र धूर्त हों और नौकर जवाब देनेवाले हों
तथा जिसका निवास ऐसे घर में हो जहाँ साँप के होने की संभावना हो, ऐसे व्यक्ति की
मृत्यु में कोई संशय नहीं है I
आपदर्थे धनं रक्षेद् दारान् रक्षेध्दनैरिप I
आत्मानं सततं रक्षेद् दारैरिप धनैरिप II६II
अर्थ-
किसी कष्ट अथवा आपत्तिकाल से बचाव हेतु धन की रक्षा करनी चाहिए और धन खर्च करके भी
स्त्रियों की रक्षा करनी चाहिए, लेकिन स्त्रियों और धन से भी ज्यादा जरूरी यह है
कि व्यक्ति अपनी रक्षा करे I
आपदर्थे धनं रक्षेच्छ्रीमतां कुत आपदः I
कदाचिच्चलिता लक्ष्मीः संचितोऽपि विनश्यति
II७II
अर्थ-
विपत्तियों से निपटने हेतु धन की रक्षा करनी चाहिए, क्योंकि धन अथवा लक्ष्मी को
चंचल माना गया है I इसके सम्बन्ध में यह नहीं कहा जा सकता है कि वह कब चली जाएगी I
अतः धन को थोड़ा-थोड़ा करके अवश्य संचित करना चाहिए, क्योंकि जिनके पास धन होता है
उनके लिए किसी भी विपत्ति का सामना करना मुश्किल नहीं होता I
यस्मिन् देशे न सम्मानो न वृत्तिर्न च बान्धवाः
I
न च विद्याऽऽगमः कश्चित् तं देशं परिवर्जयेत्
II८II
अर्थ-
जिस देश में आदमी को आदर सम्मान प्राप्त न हो, जहाँ आजीवका का कोई साधन न हो, कोई
बन्धु- बान्धव व् मित्र भी न हों और किसी प्रकार की विद्या व गुणों की प्राप्ति की
सम्भावना भी न हों, तो ऐसे देश को छोड़ देना ही उचित है I
धनिकः श्रोत्रियो राजा नदी वैद्यस्तु पञ्चमः I
पञ्च यत्र न विद्यन्ते न तत्र दिवसं वसेत्
II९II
अर्थ-
जहाँ धनिक, श्रोत्रिय अर्थात् वेद को जानने वाला ब्रह्मण, न्यायप्रिय प्रजावत्सल व
शासन व्यवस्था में निपुण राजा, जल की आपूर्ति हेतु नदी और बीमारी से रक्षा हेतु
वैद्य आदि ये पाँच चीजें न हों, तो उस स्थान पर मनुष्य को कुछ दिन के लिए भी नहीं
रहना चाहिए I
लोकयात्रा भयं लज्जा दाक्षिण्यं त्यागशीलता I
पञ्च यत्र न विद्यन्ते न कुर्यात् तत्र
संस्थितिम् II१०II
अर्थ-
जहाँ लोकयात्रा अर्थात जीवन को चलाने हेतु आजीविका का कोई साधन न हो, अर्थात
व्यापार आदि विकसित न हों, किसी प्रकार के दंड के मिलने का भय हो, लोकलाज न हो,
व्यक्ति अपने कार्यो में चतुर और कुशल न हों, उनमें दान देने की प्रवृत्ति न हो,
जहाँ ये पाँच बातें विद्यमान न हों, ऐसे स्थान पर भी व्यक्ति को निवास नहीं करना
चाहिए I
जानीयात् प्रेषणे भृत्यान् बान्धवान्
व्यसनाऽऽगमे I
मित्रं चाऽऽपत्तिकालेषु भार्यां च विभवक्षये
II११II
अर्थ-
कार्य लेने पर नौकरों की, व्यसन ग्रस्त होने पर बन्धु- बान्धवों की, विपत्ति आने
पर मित्र की तथा वैभव (धन) समाप्त होने पर अपनी पत्नी की परीक्षा होती है I
आतुरे व्यसने प्राप्ते दुर्भिक्षे शत्रु- संकटे
I
राजद्वारे श्मशाने च यस्तिष्ठति स बान्धवः
II१२II
अर्थ-
किसी असाध्य रोग से पीड़ित होने पर, अकाल पड़ जाने पर, शत्रु की ओर से संकट आने पर,
अभियोग में फँसने पर तथा श्मशान अथवा किसी की मृत्यु के वक्त जो व्यक्ति साथ
निभाये सच्चे अर्थो में वही बन्धु कहलाता है I
यो ध्रुवाणि परित्यज्य अध्रुवं परिषेवते I
ध्रुवाणि तस्य नश्यन्ति अध्रुवं नष्टमेव च
II१३II
अर्थ-
जो मनुष्य निश्चित को छोड़कर अनिश्चित के पीछे भागता है I
उसे
अनिश्चित का मिलना तो दूर रहा उसका निश्चिंत भी नाश हो जाता है I
वरयेत् कुलजां प्राज्ञो विरूपामपि कन्यकाम् I
रूपवतीं न नीचस्य विवाहः सदृशे कुले II१४II
अर्थ-
प्राज्ञः अर्थात् बुद्धिमान व्यक्ति को चाहिए कि वह श्रेष्ठ कुल में उत्पन्न हुई
कुरूप, सौंदर्यहीन कन्या से भी विवाह कर ले, किन्तु नीच कुल में उत्पन्न हुई
सुन्दर कन्या से केवल उसका रूप देखकर विवाह न करे I
नखीनां च नदीनां च शस्त्रपाणिनाम् I
विश्वासो नैव कर्तव्यः स्त्रीषु राजकुलेषु च
II१५II
अर्थ-
बड़े- बड़े नाखूनों वाले शेर, चीते, भालू आदि प्राणियों का, विशाल नदियों तथा बड़े-
बड़े सींग वाले सांड़ आदि पशुओं, जिनके हाथों में शस्त्र हैं, स्त्रियों पर और राजा
से सम्बन्धित कुल वाले व्यक्तियों पर विश्वास नहीं करना चाहिए I
विषादप्यमृतं ग्राह्मममेध्यादपि का ञ्चनम् I
नीचादुप्युत्तमा विद्या स्त्रीरत्नं दुष्कुलादपि II१६II
अर्थ-
विष में से अमृत को, अपवित्र और अशुद्ध वस्तुओं में से सोने को, नीच मनुष्यों से
अच्छी विद्या कला अथवा गुण को और दुष्ट कुल में उत्पन्न अच्छे गुणों से युक्त
स्त्री रूपी रत्न को ग्रहण कर लेना चाहिए I
स्त्रीणां द्विगुण आहारो बुद्धिस्तासां
चतुर्गुणा I
साहसं षड्गुणं चैव कामोऽष्टगुण उच्यते II१७II
अर्थ-
पुरूषों की तुलना में स्त्रियों का आहार दो गुना, बुद्धि चार गुनी, साहस छः गुना
और कमवासना आठ गुनी होती है I
CHAPTER ONE
Bowing down with my head to Vishnu, the Lord of the three worlds.
I will describe the set of politics taken from the various hope satra.1
Meaning- I bow my head at the feet of the all-powerful Omnipotent Shri Vishnu, the ruler of the three worlds. After this, I describe the political knowledge collected from many scriptures for the welfare of the people.
A man who studies this according to the scriptures knows the best.
It is well known for its precepts of righteousness, good and evil, what is to be done and what is not to be done. 2
Meaning- Best man, after reading this scripture, he will know very well that according to Vedas etc. religious scriptures, which works are eligible and which are unfit? What is auspicious and what is inauspicious?
That I will tell you for the good of the worlds.
By which knowledge alone one attains omniscience. 3
Meaning- Now with the will of the good of man, I will describe those deep secrets of politics, knowing which man can consider himself omniscient.
By teaching foolish disciples and marrying wicked women.
Even the wise man was depressed by the painful experience. 4
Meaning- Even a wise person has to suffer by preaching to a foolish disciple, maintaining a wicked and adulterous woman and dealing with a sad person.
A wicked wife is a deceitful friend and a servant is an answerer.
And living in a house with a snake is death itself, not restraint. 5
Meaning- There is no doubt about the death of a person whose wife is evil, whose friends are cunning and servants who are answerable and whose residence is in a house where snakes are likely to be.
Wealth should be protected in times of emergency and wives should be protected by wealth.
He should always protect himself with wives and wealth. 6
Meaning- Money should be protected to avoid any trouble or calamity and women should be protected even by spending money, but it is more important than women and money that a person should protect himself.
Wealth should be protected for disaster Where is disaster for the wealthy.
Sometimes the moving wealth is destroyed even if it is accumulated. 7
Money should be saved to deal with economic calamities, because money or Lakshmi is considered fickle. It cannot be said in relation to it that when it will go away. Therefore, money must be accumulated little by little, because It is not difficult for those who have money to face any calamity.
In a country where there is no respect, no income, no relatives.
Nor should anyone who has attained knowledge avoid that country.8
Meaning- In a country where a person does not get respect, where there is no means of livelihood, there are no friends and relatives and there is no possibility of attaining any kind of knowledge and qualities, then leave such a country. it's okay to give
The rich, the listener, the king, the river, the physician, and the fifth.
Where there are no five, one should not live a day. 9
Meaning- Where there are no five things like Dhanik, Shrotriya i.e. a Brahmin who knows Vedas, justice-loving subjects and a king skilled in governance, a river for water supply and a doctor for protection from disease etc. Shouldn't stay either.
World travel fear shame generosity sacrifice.
Where the five do not exist, one should not make a position. 10
Meaning- Where there is no means of livelihood to run the life, that is, business etc. is not developed, there is no fear of getting any kind of punishment, there is no localization, people are not clever and efficient in their work, don't give donations in them. Where these five things are not present, a person should not reside in such a place.
Know in sending servants and relatives in the coming of trouble.
A friend in times of trouble and a wife in the loss of power. 11
Meaning- Servants are tested when they take a job, friends when they are intoxicated, friends when they are in trouble and their wife when their wealth ends.
In anxious addiction, in famine, in enemy- danger.
He who stands at the king's gate and in the graveyard is a relative. 12
Meaning- A person who is suffering from an incurable disease, when there is a famine, when there is a crisis from the enemy, when he is caught in prosecution and at the time of cremation or death of someone, he is called a brother in the true sense.
He who abandons the poles and serves the impermanent.
His poles are destroyed and his impermanence is lost. 13
Meaning - The man who leaves the definite and runs after the uncertain.
Far from meeting him uncertain, his surety also perishes.
A wise man should choose a daughter of a noble family, even if she is ugly.
A beautiful woman is not married to a lowly man in a similar family. 14
Meaning- Pragya: That is, a wise person should marry even an ugly, beautyless girl born in a superior family, but should not marry a beautiful girl born in a lowly family just by looking at her appearance.
Nails and rivers and weapons in their hands.
Women and royal families should not be trusted. 15
Meaning- One should not believe in animals like lions, cheetahs, bears etc., animals with big nails, huge rivers and bulls with big horns, who have weapons in their hands, women and people belonging to the king's family.
Even depression is nectar, and Brahma is gold from sacrifice.
Knowledge is better than the lowest, a woman's jewel is better than a bad family. 16
Meaning- Nectar should be taken from poison, gold from unholy and impure things, good knowledge or virtue from lowly people and a woman with good qualities born in an evil family should be taken as a gem.
Women eat twice as much and their intelligence is four times.
Courage is said to be sixfold and lust eightfold. 17
Meaning- Women's diet is twice as compared to men, intelligence is four times, courage is six times and sensuality is eight times.
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